Om mig

1995 avslutade jag min förskollärarutbildning i Stockholm och flyttade då tillbaka till Göteborg. Där fick jag anställning på en förskola i Örgryte. Under 12 år arbetade jag på en 3-5 årsavdelning med barn från olika kulturer och jag kunde därigenom utveckla mina tankar och metoder kring barns språkutveckling. Att arbeta konkretiserande och med skriftspråket för att kommunicera blev mitt fokus under de åren.

Idag arbetar jag sedan 4 år tillbaka på Lackarebäcks förskola i Mölndal på en 1-3 årsavdelning. På vår förskola arbetar vi med sagan som metod för lärande. Det är ett spännande och utvecklande arbetssätt som förutsätter delaktighet och samarbete mellan oss pedagoger på hela förskolan. Vi pedagoger gestaltar olika figurer från årets saga (i år "Tre droppar regn" av Lennart Hellsing) som med jämna mellanrum på besök i barngrupperna. Utifrån dessa gemensamma upplevelser ger det mig som pedagog möjlighet att samspela och utmana alla barn jag möter på förskolan eftersom vi har samma upplevelser att utgå ifrån. Vad barnen tar till sig från upplevelserna spinner vi pedagoger vidare på i utformningen av verksamheten. Därför ser det olika ut på våra avdelningar vad sagan inspirerar till.

Viktigt för mig som pedagog är att skapa möjligheter för barnen att vara delaktiga. För mig betyder det att utgå från barns intressen och upptäcka hur de tänker. Eftersom många barn i 1-3 årsåldern inte behärskar talspråket blir det en extra utmaning att tolka och uppfatta hur barnen kommunicerar utan ord. Det gensvar jag får av barnen när jag lyckas förstå vad de vill berätta är fantastiskt! Det är då jag verkligen förstår att jag har ett fantastiskt yrke!

Att ha arbetat med alla åldrar på förskolan har gett mig en helhetsbild av förskolans verksamhet och hur jag vill arbeta som pedagog. Oavsett ålder behöver varje barn känna sig delaktig och bekräftad för att utvecklas. Som pedagog kan jag göra skillnad genom att fokusera och bekräfta barnets positiva handlingar, fånga upp vad varje barn intresserar sig för samt observera hur barn tänker för att skapa möjligheter till delaktighet och utveckling.

Det senaste året har jag tillsammans med en kollega arbetat med att utveckla vår enhets pedagogiska dokumentation på individnivå. Ett spännande och intressant arbete som vi fortfarande håller på med. Jag hoppas att utbildningen kommer att ge mig mer kunskaper att utveckla detta arbetet på både individ- och gruppnivå.